Slecht onderhouden Canal en sluizen - Reisverslag uit Vitry-le-François, Frankrijk van Kees en Ria Steegers - WaarBenJij.nu Slecht onderhouden Canal en sluizen - Reisverslag uit Vitry-le-François, Frankrijk van Kees en Ria Steegers - WaarBenJij.nu

Slecht onderhouden Canal en sluizen

Door: Ria

Blijf op de hoogte en volg Kees en Ria

04 Juli 2018 | Frankrijk, Vitry-le-François

Hallo ,
Hier zijn we dan weer.Na 4 sluizen lag er een boot aan de kant en de schipper in het water.Planten in de schroef.Het is af en toe een dikke soep waar je door heen vaar.Slecht voor de schroef en de koeling.Na de laatste sluis van het Canal de Meuse,zijn we BB uit gegaan het Canal de la Marne au Rhin op.Tot aan Void,een kade voor de deur van de VNF.Hier ook de Telecommande ingeleverd.Afgesproken dat we morgen om 9.00 uur gaan varen.We hebben toen 12 sluizen gedaan en toen door het Souterain van Mauvages een 5 km.lange tunnel .In 2007 moesten we achter de RAM varen.In 2012 mochten we zelfstandig varen met 2 mannen van de VNF op de fiets naast ons.En in 2018 nog maar 1 man op de fiets............bezuiniging mischien.Direct na de tunnel nog 1 sluis en toen aan de kant.De volgende dag een drukke dag en die begon al goed bij de 1e sluis.De deuren gingen niet goed dicht,VNF gebeld en er kwam 1 man,maar er moest olie bij gevuld worden .Toen waren er 4 VNF mannen en na 1 uur konden we verder varen.De rest van de 20 sluizen gingen goed.Afgemeerd in de kom van Ligny en Barrois,leuke plek waar ook veel Campers staan.De zon buiten gesloten,het is al een paar dagen erg warm.Hier is er op vrijdag markt,en we hebben deze keer geen Gegr,kip maar een Gegrild hammetje (Jamboneau) gekocht.Kees is ook 2x2 Cans Diesel gaan halen om de hoek van de haven.En s'Avonds zijn we oij Don Camillo gaan eten .Een Restaurantje met een mooie binnenplaats,waar het lekker koel was.Vandaag is het boodschappen dag,Eerst naar de Lidl met de fiets.Vlak bij de haven was Kees z'n achterband zacht,bleek er een scheur in te zitten.Gelukkig een fietsenwinkel vlak bij.Voor het te heet werd ook nog naar de Intermarché gegaan.En daar zagen we weer een hokje met Wasmachines en een droger.Terug aan boord niets meer gedaan ,het was te heet.De volgende dag weer gaan varen en hebben 16 sluizen gedaan zonder problemen en afgemeerd in Bar le Duc,aardige haven maar openbaar gebied,veel hangjongeren op zondag.In dit gedeelte zit nog meer plantengroei dan in de Meuse.Je moet heel goed kijken dat je precies in de midden vaar.Het is 2 juni als we weer verder gaan en bij de eerste 13 sluizen hadden we er 7 met panne.Daarna ging het beter en zagen de andere 12 sluizen en vaarwater er iets schoner uit.Maar er is heel veel achterstallig onderhoud.Na al die jaren dat we in Frankrijk varen zijn we wel wat gewent,maar dit was wel HEEL erg. In Pargny sur Saulx hebben we heerlijk gelegen,mooie kade,mooi uitzicht een bakker in de buurt en om de hoek een Restaurantje,daar heerlijk gaan lunchen.Bij 1 van de panne moest ik van de boot af stappen om de intercom te gebruiken heb ik mijn l.knie verdraaid.Dus voorlopig een beetje rustig aan doen.We blijven hier nog een dag liggen en Kees heeft grote schoonmaak gehouden,alles van boord af en de boot gewassen en schoongespoeld met leiding water,uit het canal is te smerig.En nu dan in Vitry le FRancois een halve dag varen met maar 7 sluizen.Heerlijke plek,aan de graskant.We hebben bij de Intermarché drinken gehaald ,want door de hitte drinken we meer .Kees drinkt zelfs WATER.Ook bij deze Intermarché staat een hokje met wasmachine en droger.Morgen gaan we naar Chalon en Champagne en daar komen de kids een paar dagen op bezoek.Gezellig.Tot de volgende keer. Groeten Kees en Ria van de SEAWOLF.