Met de handbediende sluizen..... - Reisverslag uit Commercy, Frankrijk van Kees en Ria Steegers - WaarBenJij.nu Met de handbediende sluizen..... - Reisverslag uit Commercy, Frankrijk van Kees en Ria Steegers - WaarBenJij.nu

Met de handbediende sluizen.....

Door: Ria

Blijf op de hoogte en volg Kees en Ria

25 Juni 2018 | Frankrijk, Commercy

Na 2 dagen vertrokken uit Revin met de MAJA uit Groningen.Bij de 2e sluis al Panné,maar gelukkig was er snel iemand van de VNF.De rest van de 7 sluizen werkten wel goed.We zijn in Charleville in de haven kom gaan liggen want de buitensteiger lag helemaal vol.Om 8.00 uur vertrokken de 1e boten al om als 1e geschut te worden.Wij hadden de 3e schutting en in totaal 6 sluizen gedaan met een klein bootje.Bij Sedan waren er geen steigers meer,die zijn met het hoge water kapot gegaan,en aan de kade lagen ze al 3 dik.Dus doorgevaren naar een ponton voor 1 boot net voorbij Sedan.Heerlijk rustig geslapen.
Alleen geen Bakker in de buurt.Toen de volgende ochtend de 1e boot voorbij kwam zijn we er achteraan gegaan om zo samen te schutten..Het was een korte dag vandaag want na 3 sluizen afgemeerd in de sloot van Mouzon.Er lag 1 boot maar om 13.00 uur lag de kade vol.We varen heel veel met Duitsers op en af en toe een Engelsman,maar met de Nederlanders het meeste.In Mouzon naar de Leader price gelopen en Kees 2 Cans met Diesel gehaald.Verder weinig gedaan.Er was wel WIFI maar geen TV ontvangst .Dus lekker Netflix gekeken.Volgende dag weer vroeg gaan varen en bij aankomst van de 1e sluis bleek dat de lichten niet werkte maar de sluis wel.Verwarrend ,maar toch geschut.Na het schutten van 6 sluizen zijn we in Dun aan de kant gegaan ,hier is een lange steiger en er staan heel veel Campers aan de kade.Hier voor het eerst de Pasasol op het achterdek gezet,het was warm.Toen we de volgende dag naar de sluis gingen ,branden er geen lampen.Dit betekend dat hij niet werkt.Ria op de kant geklommen ,maar de Intercom werkte ook niet.Toen bij het sluis Café gaan informeren en die hebben de VNF gebeld .De sluis was gesloten en ze wisten nog niet voor ho lang.Gelukkig maar voor 1 uur.Vanaf de volgende sluis worden ze met de hand bediend .De sluizen 27 t/m 11.Ze worden bediend door studenten en het gaat best vlot.En voor ons makkelijk want de lijnen worden aangepakt.We wisten dat er bij Verdun een Festival op de kade bij de trappen was.Dus zijn we wel gaan kijken ,maar ze lagen al dubbel.Gekeerd en aan een steiger voor 3 boten bij Belleville gaan liggen.Lekker rustig .Hier een dag langer gebleven en toen naar St,Mihiel gevaren samen met de LA BUBA.Ook daar lag de steiger vol,maar met wat verleggen konden we er net tussen ,en de LA BUBA tegen ons aan.En nu liggen we dan aan de steiger bij Commercy,water en stroom met een Jeton,geen liggeld,vlak bij de Aldi en Markt op Maandag.Dus wat eten we vandaag...................
Gegrilde kip.We weten niet wanneer we weer WIFI hebben vanaf morgen varen we op het Canal de la Marne au Rhin richiting Vitry la Francois.Tot de volgende keer en de groeten van Kees en Ria